dinsdag 29 mei 2012

West-Vlaamse afdeling van WBV werd nièt geviseerd
Ook tijdens een interview, naar aanleiding van mijn 37ste Wielerjaarboek, op de West-Vlaamse regionale zender WTV-Focus heb ik de Wielerbond zwaar op de korrel genomen.
Dit is één van de West-Vlaamse verantwoordelijken, tevens inrichter van één der mooiste jeugdwedstrijden in de provincie, in het verkeerde keelgat geschoten. En ik moet ootmoedig toegegeven: hij heeft niet alle ongelijk.
Het gevoel leeft immers dat daarin de West-Vlaamse afdeling wordt geviseerd. Niets is minder waar! Ik bezondig mij niet eens aan chauvinisme wanneer ik stel dat West-Vlaanderen globaal gezien over de beste coureurs, de beste inrichters én de beste afgevaardigden beschikt.
In mijn striemende kritiek op de Wielerbond voelt klager zich persoonlijk aangesproken en hij vreest dat er dat in West-Vlaanderen wel meer zullen doen. Ten onrechte! Het is inderdaad niet omdat de "bisschoppen" (van de koers) zwaar in de fout gaan dat het hele "geloof" (in de koers) niet deugt. Inderdaad niet maar wel de "kerk" (van de koers) moet zijn aanpak grondig bijsturen, anders zal iedereen zich van het "geloof" (in de koers) afkeren.
Het product "koers" is in-con-tour-na-ble op voorwaarde dat de positieve krachten (de coureurs, de inrichters, de afgevaardigden en de welwillende helft van de clubleiders) zich beter groeperen om zich af te zetten tegen de mistoestanden die door het "Vatikaan" van de Globelaan worden opgedrongen.
Toch is het zo dat zelfs de West-Vlaamse afdeling van Wielerbond Vlaanderen af en toe in eigen voet schiet door onomzichtig omspringen met de beschikbare knowhow. Zo is Kurt Doom, één van de meest onderlegde afgevaardigden en een gouden informaticus, volledig gestopt als afgevaardigde. Noël Declerck houdt het ook al langer voor bekeken als bediener van de fotofinish maar hij bleef - en gelukkig maar - op de barricade als gewone afgevaardigde.
Beide heren voelden zich onheus bejegend in hun volontaire aktiviteiten. Zij die daarvoor verantwoordelijk zijn (ik ken ze bij naam en toenaam) moeten beseffen dat hun stuitende hardvochtigheid het "geloof" (in de koers) wel degelijk gerichte schade toebrengt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten